Zasięg kampanii (Reach)
Zasięg całkowity; część grupy docelowej, która co najmniej raz zetknie się z reklamą w danym czasie.
Współczytelnictwo
Grupa czytelników danego pisma, którzy stanowią jednocześnie grupę czytelników innego pisma. Może to być również grupa osób, deklarujących czytanie dwóch różnych pism jednocześnie.
Rate Card
Ceny cennikowe, przed rabatem.
OTS1+, 2+, 3+… (Opportunity To See)
Odsetek osób z grupy celowej, do których kampania dotarła co najmniej 1 raz, co najmniej 2 razy, co najmniej 3 razy…
Zasięg efektywny (Effective Reach)
Odsetek osób z grupy celowej, do których kampania dotarła przynajmniej tyle razy, ile potrzeba do zapamiętania przekazu reklamy.
Zasięg wyłączny pisma
Odsetek osób z grupy celowej, które są czytelnikami pisma (grupy pism) A i nie są czytelnikami pisma (grupy pism) B
Affinity
Współczynnik stosowany do określania stopnia dopasowania danego tytułu do grupy docelowej.
Obliczany jako iloraz zasięgu danego tytułu w grupie docelowej i zasięgu w grupie odniesienia (np. w całej populacji)
Affinity > 100 – medium dopasowane do grupy docelowej (nadreprezentacja grupy docelowej wśród czytelników danego tytułu)
Affinity < 100 – medium niedopasowane do grupy docelowej
Affinity = Zasięg ( %) w grupie celowej / Zasięg (%) w grupie odniesienia (np. w całej populacji) * 100
GRP (Gross Rating Point)
Z ang. Całkowity punkt oglądalności.
Miara intensywności (siły) kampanii wyrażona jako suma oglądalności wszystkich emisji reklamy wśród grupy celowej. GRP to także iloczyn zasięgu kampanii i częstotliwości.
GRP = Frequency x OTS1+
Częstotliwość (Frequency)
Przeciętna liczba kontaktów z kampanią w grupie celowej. Liczona dla respondentów, którzy widzieli co najmniej 1 emisję.
Częstotliwość efektywna (Effective Frequency)
Zakładana, minimalna ilość powtórzeń danej reklamy, o której sądzi się, że będzie skuteczna dla osiągnięcia celów komunikacji. Wyrażana w postaci liczby, np. 3+; co oznacza, że aby reklama efektywnie oddziaływała na klienta, powinna być obejrzana przez niego co najmniej trzy razy. Przeważnie efektywna częstotliwość jest wyznaczana teoretycznie. W zależności od danej sytuacji rynkowej, na podstawie doświadczeń wybiera się liczbę z przedziału od 1 do 9 w zależności od:
- rodzaju medium, przekazu reklamowego ( czy jest nowy czy stary, ciekawy czy nie, trudny czy łatwy),
- reklamowanego produktu (dobro szybkozbywalne czy nie),
- marki (znana na rynku czy nie),
- rodzaju kampanii reklamowej (promocja, launching, podtrzymanie sprzedaży (follow up),
- działalności konkurencji,
- perceptywości grupy docelowej.
Wyznaczenie efektywnej częstotliwości jest kluczowym momentem w planowaniu kampanii reklamowych. Podjęcie decyzji, czy reklamę należy powtórzyć, co najmniej 3 czy 4 razy dziennie, decyduje o zupełnie innym zasięgu kampanii
CPI (Cost per Issue)
Koszt kampanii na jeden sprzedany egzemplarz; liczony jako iloraz całkowitego kosztu kampanii oraz sumy rozpowszechniania płatnego razem magazynu lub dla wszystkich wydań dziennika, w których umieszczone były reklamy.
CPP (Cost per Point)
Koszt zbudowania jednego punktu GRP (zasięgu kampanii)(Cost per Rating Point).
CPP = Całkowity koszt kampanii / (Reach w % x 100)
CPT (Cost per Thousand)
Koszt dotarcia kampanii do 1000 osób z grupy celowej, którzy zobaczą przynajmniej jedna emisję reklamy.
CPT = Całkowity koszt kampanii x 1000 / Reach w % x liczebność grupy celowej
CPTC
Koszt jednej reklamy w 1000 sprzedanych egzemplarzy.
CPTC = Cena jednej reklamy / ilość sprzedanych egzemplarzy x 1000